Wat doet de raad van toezicht?
De raad heeft de volgende taken:
- toezicht houden op het beleid van het bestuur en de manier waarop het bestuur taken uitvoert
- de raad van bestuur gevraagd en ongevraagd adviseren
- de begroting en de jaarrekening vaststellen
- besluiten goedkeuren die de raad van bestuur niet alleen mag nemen (bijvoorbeeld belangrijke investeringen, belangrijke reorganisaties, beleidswijzigingen)
- de raad van toezicht is de werkgever van de raad van bestuur
De raad van toezicht voert jaarlijks evaluatiegesprekken met individuele leden van de raad van bestuur en is betrokken bij de samenstelling van het bestuur.
Hoe werkt de raad van toezicht?
De raad van toezicht overlegt met de raad van Bestuur, dit doen de leden ongeveer 8 tot 10 keer per jaar.
De raad van toezicht spreekt jaarlijks met (een delegatie) van de cliëntenraad, de ondernemingsraad en de medische staf.
De raad van toezicht heeft drie commissies:
- een remuneratiecommissie voor de werkgeverszaken en organisatie vraagstukken
- een commissie kwaliteit en veiligheid voor de zorg
- een auditcommissie voor de bedrijfsvoering
Deze commissies vergaderen circa 3 tot 5 keer per jaar en rapporteren rechtstreeks aan de raad van toezicht.
De taken en verantwoordelijkheden van de raad van toezicht zijn vastgelegd in een reglement én in de statuten van de organisatie.