Sluiten
Thuis in
uw dossier

Corona-check app

Sinds 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen op COVID-19. Dit gebeurt in toenemende mate. Daarnaast is er de Corona Check app waar sommige inwoners in onze regio gebruik van maken. Omdat er iets verandert in de app willen we u daarover graag even duidelijk informeren. Ook zetten we hieronder nog even een aantal handige websites en telefoonnummers van zorgverleners in onze regio voor u op een rij.

Wat is de Corona Check app ook alweer?

Deze app werd in maart, aan het begin van de coronacrisis, ontwikkeld om op afstand hulp te bieden aan mensen die zich zorgen maken over mogelijke coronaklachten. De app geeft algemene uitleg over het coronavirus. Ook helpt hij u als u klachten heeft die mogelijk wijzen op het coronavirus. U voert elke dag een aantal gegevens in. Een medisch team beoordeelt deze gegevens en kijkt welke zorg u nodig heeft. De app geeft u houvast én helpt om in deze moeilijke tijd de druk op de huisartsen- en ziekenhuiszorg zoveel mogelijk te beperken. De Corona Check app heeft meer dan 130.000 mensen in Nederland tijdens de eerste maanden van de coronacrisis actief ondersteund.

Wat is er recent aangepast in de app?

De app is aangepast aan het huidige testbeleid in Nederland. Gebruikt u de app via het Spaarne Gasthuis? U kunt dit blijven doen als u toestemming geeft voor het overdragen van de behandelingsovereenkomst naar het regiecentrum West, onder coördinatie van het OLVG in Amsterdam. Dat kan in de app. Wilt u van de app gebruikmaken? Dat kan. Ook als u nog geen klachten heeft.

Meld u nu aan

Hoe werkt de app?

Via de app beantwoordt u iedere dag een paar vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u hoest en of u koorts heeft. Een medisch team beoordeelt en volgt de ingestuurde gegevens. U krijgt in ieder geval binnen 48 uur een bericht, en als het nodig is sneller. U krijgt dan bijvoorbeeld het advies om thuis uit te zieken, of – bij ernstiger klachten – om contact op te nemen met de eigen huisarts of de spoedpost. Buiten kantooruren wordt er als nodig een afspraak op de spoedpost gepland.

Frans Krouwels, longarts in het Spaarne Gasthuis

Voor wie is de app?

  • De corona-check app is gratis beschikbaar.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U heeft een koortsthermometer.
  • U heeft een smartphone of tablet met Android versie 7 of hoger of Apple versie iOS12 of hoger.

Wat gebeurt er met uw gegevens?

Lees hier meer over privacy en veiligheid bij het gebruik van de app.

Ron Peters, huisarts en medisch manager Spoedpost

Meer info

Lees meer op de website van de Corona Check app.
De corona-check app is een initiatief van het OLVG in Amsterdam. De app is ook beschikbaar voor inwoners uit de regio van het Spaarne Gasthuis.

Wilt u de app niet (blijven) gebruiken, maar wel alert blijven?

  • Houd 1,5m afstand.
  • Was vaak uw handen.
  • Schud geen handen.
  • Vermijd drukte.
  • Hoest en nies in uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Heeft u klachten? Blijf dan thuis en laat u testen.
  • Bent u ook benauwd en/of heeft u koorts? Dan moeten alle huisgenoten thuisblijven.

Hoe krijg ik contact met de GGD Kennemerland?

Via de website kunt u een afspraak maken om te testen. Inwoners kunnen bij vragen ook bellen met het telefoonnummer: 023 789 1631. Maandag t/m vrijdag van 08.30 – 20.00 uur. Zaterdag en zondag van 10.00 – 17.00 uur. Algemene informatie en waar testlocaties zijn in Haarlemmermeer staat op https://haarlemmermeergemeente.nl/taak/corona.

Kan ik iemand bellen als ik thuis in quarantaine zit?

Er is een Rode Kruis hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus: 070-445 5888, dagelijks van 09.00 – 21.00 uur.

Behoort u tot een risicogroep of bent u ernstig ziek?

Heb je bijvoorbeeld hoge koorts of ben je benauwd? Bel je huisarts, behandelend arts of de huisartsenpost. Bel bij een levensbedreigende situatie altijd 112.

Hoe krijg ik telefonisch contact met de huisarts, in het geval van spoed?

Bij spoed na 17.00 uur en in het weekend kunt u de spoed-/huisartsenpost bellen:

Haarlem/ Velsen/ Zuid-Kennemerland spoed telefoonnummer: (023) 224 2526
https://spoedposthaarlem.nl

Haarlemmermeer spoed telefoonnummer: (023) 224 2322
https://www.huisartsenposthaarlemmermeer.nl

Voordat u belt kunt u een eenvoudig vragenlijstje doorlopen, dat helpt om het gesprek vlot te doen verlopen.

Hoe blijft u digitaal in contact met Spaarne Gasthuis?

Wilt u in deze tijden van corona zo slim en efficiënt mogelijk in contact zijn met het Spaarne Gasthuis en bent u al patiënt, dan kunt u ook gebruik maken van MijnSpaarneGasthuis, waarin we u bijvoorbeeld voorafgaand aan een eventuele afspraak in het ziekenhuis naar klachten als hoesten, koorts of kortademigheid kunnen vragen.

Bij klachten stellen we uw afspraak zo mogelijk uit. Als uitstel niet verantwoord is, dan komt u wél naar het ziekenhuis. Verder kunt u via MijnSpaarneGasthuis op elk moment in uw medisch dossier kijken, een bericht sturen aan uw zorgteam, uitslagen van onderzoeken bekijken, vragenlijsten invullen, medicijnen bijwerken, brieven aan uw huisarts inzien en afspraken maken. Kijk hier voor meer informatie over MijnSpaarneGasthuis.

Kijk hier voor meer informatie over het coronavirus.