Sluiten
Thuis in
uw dossier

Lekker bewegen in de winter

10-1-2019

Ook als het buiten koud is, kun je nog prima buiten sporten. Maar je moet wel rekening houden met een aantal factoren, zodat je veilig en prettig actief kunt zijn. Dat geldt voor zowel gezonde mensen als voor patiënten met bijvoorbeeld astma of hartklachten.

We zijn geneigd om gedurende de winterperiode met een beker warm drinken op de bank te zitten in plaats van actief bezig te zijn in de buitenlucht. Toch is het juist goed om ook op winterse dagen erop uit te gaan en te bewegen. “In de winter kun je heel goed buiten sporten”, vertelt Rein Schene, fysiotherapeut in het Spaarne Gasthuis en ervaren buitensporter. “Waar je wel rekening mee moet houden in deze periode zijn de temperatuur, de windsnelheid en de luchtvochtigheid. Daarnaast is het minder lang licht en heb je kans op gladheid door natte bladeren of opvriezing. En het is belangrijk dat je de balans houdt tussen wat je doet en wat je lichamelijk aankunt. Als die balans goed is, hoef je echt niet te wachten tot het weer lente wordt.”

Goede voorbereiding

De duur en intensiteit van de inspanning moeten in balans zijn met je lichamelijke gesteldheid. Schene: “Wie gezond is, kan extremere omstandigheden goed aan. Maar bijvoorbeeld long- en hartpatiënten wordt aangeraden om bij temperaturen lager dan 5 graden en hoger dan 25 graden de inspanning laag te houden. Voor patiënten is de mate van inspanning maatwerk, waarbij het advies van de behandelend arts belangrijk is. Die kent de patiënt goed en kan aangeven op  welke symptomen de patiënt moet letten bij toename van belasting.” Schene heeft enkele tips. “Waar alle sporters rekening mee moeten houden is de juiste ademende kleding. Begin de warming-up binnen om vast goed door te warmen. Na het sporten even ‘uit-transpireren’ en daarna pas douchen. Ga je achteraf nog wat drinken, neem dan een droog shirt mee. En napraten in de kou kun je ook beter niet doen vanwege het afkoelen.”

Klachten door afkoeling

Voor patiënten zijn er nog wat extra aandachtspunten. “Sommige longpatiënten kunnen door koudere lucht meer gaan kuchen, hartpatiënten kunnen sneller kortademig worden of een druk op de borst ervaren. Kortademigheid voelt benauwd; snel ademen is echter een normaal effect van inspanning. Zolang je nog door je neus kunt ademen is de inspanning meestal niet te hoog. De neus verwarmt lucht die je inademt, de mond veel minder. Een sjaal voor het gezicht kan ook helpen. En voor iedereen geldt de toename van koude vingers en tenen als waarschuwing. Schaatsers moeten oppassen dat zij niet te veel afkoelen bij de koek & zopie. En een goede graadmeter voor de juiste inspanning is dat je tijdens die inspanning steeds een gesprek kunt voeren.”