Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Nieuwe manier van aanmelden voor een afspraak op de polikliniek

Publiceerdatum

Vanaf 20 juni starten we, na Haarlem Zuid en Haarlem Noord, ook op onze locatie in Hoofddorp met een nieuwe manier van aanmelden voor een afspraak op de polikliniek. Patiënten kunnen zich eenvoudig aanmelden via de MijnSpaarneGasthuis app of in de centrale hal bij een van onze medewerkers ontvangst. Het Spaarne Gasthuis startte als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland met deze manier van aanmelden waarbij het gebruik van de app centraal staat.

Meer regie, meer privacy en meer tijd voor zorgverlening

Dankzij deze nieuwe manier van aanmelden heeft de patiënt meer regie over zijn zorgproces. Hij kan gemakkelijk thuis zijn eigen gegevens controleren, medicijngebruik en allergieën toevoegen aan het online dossier en als het nodig is vragenlijsten invullen over de gezondheid. Op die manier is de zorgverlener goed op de hoogte van de gezondheidssituatie van de patiënt en is er meer tijd in de spreekkamer om de reden van het bezoek te bespreken. Met behulp van de app kan de patiënt zelf de zorgverlener laten weten dat hij of zij in de wachtruimte zit. Dankzij het nieuwe proces worden privacygevoelige gesprekken niet meer aan de balie gevoerd en heeft de doktersassistente bovendien meer tijd om patiënten te helpen bijvoorbeeld bij het maken van een nieuwe afspraak of medisch inhoudelijke vragen. Dit gebeurt niet aan de balie, maar vaak in een aparte ruimte.

Aanmelden via de app

Als de patiënt de afspraak thuis heeft voorbereid en alle gegevens compleet zijn, dan kan de hij of zij op de dag van de afspraak in het ziekenhuis meteen doorlopen naar de polikliniek. De patiënt neemt plaats in de wachtruimte en meldt zich aan via de MijnSpaarneGasthuis app. De zorgverlener weet dan dat hij of zij er is en komt hem of haar ophalen in de wachtruimte.

Aanmelden zonder de app in de centrale hal

Patiënten die de app nog niet gebruiken, kunnen zich eenvoudig aanmelden voor hun afspraak in de centrale hal. Zij melden zich bij de ontvangstmedewerkers in de centrale hal. Samen controleren zij indien nodig de gegevens en de ontvangstmedewerker meldt de patiënt aan voor zijn of haar afspraak. Eenmaal in de wachtruimte kan de patiënt, net als bij een aanmelding via de app, gewoon plaatsnemen. De zorgverlener weet dat hij of zij er is en komt hem of haar ophalen in de wachtruimte.

Bekijk in onderstaande animatie hoe het aanmeldproces verloopt:

Om deze inhoud te zien, moet u de cookies van deze derde partij accepteren. Meer informatie over cookies.

MijnSpaarneGasthuis app beschikbaar in Google Play Store en App Store

De MijnSpaarneGasthuis app is te downloaden via de Google Play Store of App Store of via onderstaande QR code. Via DigiD en sms-controle of via de DigiD app loggen patiënten gemakkelijk in op het patiëntenportaal.

QR-code-MSG-app-def.png