Sluiten
Thuis in
uw dossier

Planetree

Planetree is een manier van denken, kijken, luisteren en doen. Waarbij de zorg voor de mens het belangrijkste is. Zorg voor de patiënt maar ook voor de medewerkers. Dat is in het kort het Planetree zorgconcept. Het Spaarne Gasthuis werkt volgens het Planetree zorgconcept.

Planetree: een patiënt droomt van betere zorg

Angelica Thieriot richtte Planetree op in 1978. Waarom? Toen ze zelf in Amerika in een ziekenhuis lag, voelde zij zich in de steek gelaten door het gebrek aan communicatie en persoonlijke aandacht. Zij miste belangrijke informatie over haar ziektebeeld. Er werd over haar gesproken en beslist, niet samen met haar. Ze besloot dat deze ervaring andere patiënten niet mocht overkomen. Zij verzamelde mensen om zich heen om de zorg te veranderen. Dat leidde ertoe dat in 1989 in Amerika het eerste ziekenhuis volgens het Planetree zorgconcept ging werken. Dit  concept is in 2006 overgenomen door Europa en er is een groeiend netwerk ontstaan, verenigd in Planetree Nederland.

Planetree (het Engelse woord voor ‘plataan’) verwijst naar de boom op Kos. Onder deze boom gaf Hippocrates – de grondlegger van de moderne geneeskunst – zijn studenten eeuwen geleden les. Hij leerde hen dat een gezonde ziel in een gezond lichaam belangrijk is. En dat de omgeving daarbij een grote rol speelt. Daarom gaf hij ook les buiten en onder een boom.

Wat betekent Planetree voor het Spaarne Gasthuis?

Het Spaarne Gasthuis deelt de droom van Angelica Thieriot. Alle medewerkers in het Spaarne Gasthuis volgen bijvoorbeeld een Planetree ervaringstraining. De training wordt gegeven door speciaal opgeleide collega’s uit de hele organisatie. Alle medewerkers zijn zorgverlener en leveren vanuit de Planetree gedachte zorg aan de patiënt. Bij het Spaarne Gasthuis wordt de patiënt niet als ziektebeeld gezien maar als gast, een mens met gedachten, gevoelens, behoeften en gewoontes.

Wat merken patiënten van Planetree?

Patiënten ervaren dat hun mening en wensen belangrijk zijn doordat er oprechte aandacht is voor hun situatie. Zij krijgen goede zorg en informatie van gemotiveerde medewerkers. Worden betrokken bij hun behandeling en mogen daarover meedenken. Zodat zij behandeld worden zoals ze dat zelf willen en niet vanuit routine en standaard zorg.

Lekker eten is ook belangrijk. Er is keuze uit verschillende maaltijden en gratis koffie en thee. Waarbij zomaar af en toe iets extra’s uit de keuken aangeboden wordt, bijvoorbeeld een lekker dessert of smoothie.
Ook kan, als het echt belangrijk voor iemand is, bijvoorbeeld je hond op bezoek komen.

In het Spaarne Gasthuis hangt veel kunst en zijn wanden bekleed met afbeeldingen van strand, zee, bollenvelden, stad en polder. Sommige buitenmuren zijn van glas en geven daardoor een ruimtelijk gevoel.

Meedenken van patiënten bij het ontwerpen en inrichten van patiënten-, familiekamers en wachtruimtes vindt het Spaarne Gasthuis ook belangrijk. Hierdoor ontstaat een grotere betrokkenheid. Maar vooral: de mens voorop in een helende omgeving.

Het Spaarne Gasthuis doet zijn best om het beste van ziekenhuis, hotel en thuis in de zorg te combineren.

Engelen in de verpleging

”In Nederland zijn er vele meningen over de zorg en lang niet alle zijn positief. Graag wil ik een zeer positieve ervaring met u delen. Mijn moeder was terminaal ziek en lag op de oncologische afdeling van het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. De laatste week van haar leven kreeg zij een extra comfortabele kamer en werd mijn zusje en mij de mogelijkheid geboden om dag en nacht bij haar te mogen zijn. De verpleging heeft er alles aan gedaan om mijn moeder zo comfortabel en pijnvrij mogelijk haar laatste dagen te laten beleven. Dit ging zo respectvol en humaan dat deze laatste week samen een van de belangrijkste weken uit ons leven is geweest.”
Telegraaf, 16-02-2017

Samenwerken met patiënten

Mensgerichte zorg stopt niet bij een ziekenhuisopname. Planetree zorgverleners gaan er vanuit dat zij patiënten niet alleen behandelen, maar ook op weg helpen om eenmaal thuis zo gezond mogelijk verder te leven.

Daarom:

  • zijn er revalidatieprogramma’s voor een nog beter herstel in de thuissituatie
  • moedigen artsen patiënten aan hun medisch dossier te lezen
  • is www.mijnspaarnegasthuis.nl ontwikkeld
  • gaan zorgverleners met patiënten in gesprek om samen te beslissen wat de beste behandeling is
  • worden er bijeenkomsten gehouden, o.a. bestemd voor patiënten en mantelzorgers

Maar voorop staat dat iedereen respectvol en vriendelijk met elkaar omgaat. Dat betekent rekening houden met de kennis, gevoelens en persoonlijke situaties van zowel gasten als medewerkers, huisartsen en overige zorgverleners uit de regio.