Uw zorgproces
Hoe is alles geregeld binnen psychiatrie en medische psychologie? Wanneer krijgt u een verwijzing? Hoe verloopt een eerste intakegesprek? En hoe gaat de behandeling? Op deze pagina leest u wat u zelf kunt doen tijdens het verloop van uw zorgproces. Van verwijzing tot nazorg.

Verwijzing
De afdeling psychiatrie en medische psychologie in Spaarne Gasthuis behandelt patiënten waarbij lichamelijke en psychische klachten elkaar beïnvloeden. Voordat u een verwijzing krijgt, kunt u zelf uitzoeken of het Spaarne Gasthuis psychiatrische diagnostiek of behandeling voor uw klachten heeft.
Stel uzelf de volgende vragen:
- Wil ik door een psychiater of psycholoog worden behandeld vanwege de gevolgen van lichamelijke klachten?
- Heb ik een depressie waartegen al veel is geprobeerd, maar nog geen ECT of MAO remmer?
- Heb ik een ernstige lichamelijke ziekte die voor psychische klachten zorgt?
- Ben ik in het ziekenhuis getraumatiseerd geraakt?
- Heb ik een eetstoornis en wil ik met behulp van een ziekenhuisopname van enkele weken mijn gewicht met 500 gram per week proberen te herstellen?
- Heb ik problemen met mijn geheugen?
- Heb ik psychische problemen en ben ik zwanger of net bevallen?
Uw eerste afspraak
U heeft de eerste afspraak op de polikliniek. Het zogenoemde intakegesprek. Om de intake zo snel en goed mogelijk te laten verlopen is het handig om vooraf onderstaande punten te regelen:
- Vul de SQ48 in om een goed beeld te krijgen van de verschillende soorten psychische klachten.
- Vul het formulier in dat gaat over uw levensloop en levensomstandigheden
- Haal bij de apotheek een afschrift op met het overzicht van uw recente medicatie.
- Neem iemand mee die u goed kent zodat de arts volledig beeld krijgt van uw problemen.
- Bedenk welk specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden (SMART) doel uw behandeling moet hebben en hoe u meet of u het doel behaalt.
- Bedenk welke soort behandeling u zou willen. Bijvoorbeeld: medicatie, maatschappelijk werk, steunende gesprekken, traumabehandeling, oefenen met angstige situaties, angstige of sombere gedachten met cognitieve therapie beter onder controle krijgen.
Diagnose
Na het intakegesprek stelt de arts een diagnose. Om de diagnostiek te bespoedigen kunt u:
- Informatie opvragen bij de huisarts of bij eerdere behandelaren over wat er destijds aan de hand was en wat me toen heeft geholpen.
- Informatie bij de apotheek opvragen over de psychofarmaca (psychiatrische medicatie) die u in het verleden hebt gebruikt.
- Het levensloopformulier invullen.
- Een vragenlijst invullen die specifiek gericht is op het meten van de ernst van uw soort klachten.
- In kaart brengen wat de gevolgen van uw lichamelijke klachten zijn.
Behandeling
Uw behandeling vindt plaats op de polikliniek, op de verpleegafdeling als opname of ergens anders. Om de behandeling te bespoedigen kunt u:
- In beweging blijven, dus sporten (geldt niet altijd voor anorexia) en onder de mensen komen.
- Zuinig zijn met alcohol, drugs en roken.
- Iedere dag oefenen met wat de psycholoog u aanreikt en als huiswerk van uw vorderingen een dagboek bijhouden.
- Een vragenlijst invullen die het beloop van uw klachten meet.
Nazorg
Besteed aandacht aan de evaluatie om uw behandeling goed af te sluiten. Neem onderstaande evaluatiepunten door om een goed beeld te krijgen of de behandeling u heeft geholpen.
- Heb ik mijn specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden doel behaald?
- Blijkt uit de vragenlijsten over het beloop van mijn klachten dat mijn klachten minder zijn geworden?
- Zo nee, welke soort behandeling zou me dan wel kunnen helpen?
- Zo ja, om de kans op nieuwe klachten in de toekomst te verkleinen kan ik:
- alvast met de huisarts bespreken wanneer en hoe mijn medicatie mag worden afgebouwd en afspraken te maken over hoe te handelen bij terugval.
- samen met mijn familie en mijn behandelaar een crisis-signaleringsplan en een terugvalpreventie plan opstellen. Dit kan door op te schrijven waarmee mijn klachten destijds begonnen en wat me in de behandeling heeft geholpen.
- Vraag aan de behandelaar een kopie van het behandelplan, de behandelevaluaties en de ontslagbrief. Zo heeft u zelf ook een overzicht.
Uw rechten en plichten
U heeft als patiënt rechten en plichten. Op de pagina Rechten en plichten leest u alle informatie hierover.
Niet tevreden?
Bent u niet tevreden over de gang van zaken in het Spaarne Gasthuis? Laat het weten. Wij leren graag van uw ervaringen. Lees op de pagina Klachten de klachtenregeling van het Spaarne Gasthuis.
Heeft deze informatie u geholpen?
Fijn dat we u hebben geholpen.