Digitale dossiers zijn niet aan te slepen
Publiceerdatum
Het Haarlems Dagblad ging in gesprek met Marchel Verhulst, patiënt in het Spaarne Gasthuis en David Jairath, plastisch chirurg en Chief Medical Information Officer over het patiëntportaal MijnSpaarneGasthuis en het behalen van de VIPP-doelstellingen.

Digitale dossiers zijn niet aan te slepen in het Spaarne Gasthuis: in paar jaar meer dan verviervoudigd
Het aantal patiënten dat bij het Spaarne Gasthuis gebruikmaakt van het digitale dossier is in een paar jaar meer dan verviervoudigd naar 93.500. Via MijnSpaarneGasthuis kunnen zij het dossier downloaden, medicatie in overleg met de arts wijzigen en op termijn zelfs videoconsulten aangaan.
Binnen het ziekenhuis loopt sinds twee jaar het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP). Het doel daarvan is om de patiënt steeds meer een actieve partner te laten zijn voor zorgprofessionals en het ziekenhuis. Door het VIPP-programma konden ziekenhuizen, revalidatiecentra en categorale instellingen extra stappen zetten om de patiënt toegang te geven tot de eigen medische gegevens en uitwisseling van die gegevens tussen zorgverleners mogelijk te maken.
Inmiddels heeft 44 procent van de patiënten zich aangemeld voor het online dossier van het Spaarne Gasthuis. In het begin bestond de groep vooral uit iets jongere patiënten, maar de deelnemende groep omvat nu alle leeftijden. Het grootste deel is zelfs ouder dan vijftig jaar.
Een van de grote stimulators van het VIPP-programma is plastisch chirurg David Jairath. ,,Het ziekenhuis had al een digitaal patiëntenportaal, dat kon worden geraadpleegd. We werken er hard aan om de mogelijkheden op dat portaal steeds breder te maken. Voorafgaand aan een afspraak kan een patiënt bijvoorbeeld een aantal vragen opstellen en gegevens met me delen. Dat geeft mij meer de tijd om me goed voor te bereiden op het spreekuur en tot beslissingen te komen. Vervolgens vertel ik tijdens het spreekuur natuurlijk een heel verhaal dat de patiënt maar even moet opslaan. Nu maak ik daarvan een samenvatting en deel dat samen met de brief aan de huisarts met de patiënt in het digitale dossier.’’
Uitwisseling binnen EU
Groot voordeel van de digitale dossiers is dat in de toekomst uitwisseling van medische gegevens over de landsgrenzen ook mogelijk wordt. Het Spaarne Gasthuis en vijf andere Nederlandse ziekenhuizen werken met ziekenhuizen in Europa samen om het uitwisselen van patiëntengegevens binnen de EU mogelijk te maken. De uitwisseling is alleen mogelijk als de patiënt er toestemming voor geeft. Jairath: ,,Als ziekenhuis vlakbij Schiphol krijgen wij regelmatig spoedopnames van buitenlandse patiënten. Dan wil je graag snel de medische voorgeschiedenis kennen. Dat wil jij ook in het buitenland, zonder taalbarrière.’’
Marchel Verhulst is als patiënt van het Spaarne Gasthuis tevens lid van de patiëntengebruikersgroep. Hij raadpleegt diverse specialisten binnen het Spaarne Gasthuis in verband met zijn aan reuma gerelateerde aandoeningen. Verhulst: ,,Als ik vragen heb over mijn medicatie dan stel ik die aan de reumatoloog. Kan ik bijvoorbeeld met bepaald medicatie stoppen die te veel bijwerking geeft? Tijdens het consult praten we er dan over en de samenvatting vind ik meteen in mijn telefoon. Ik stap dan op de fiets naar de apotheek die digitaal al gevraagd is de nieuwe medicatie voor mij klaar te zetten.’’
’Beter, veiliger, efficiënter’
De patiëntengebruikersgroep is betrokken bij de verdere digitale ontwikkeling van het Spaarne Gasthuis. Jairath: ,,We gaan bekijken hoe poli’s nog beter het zorgproces kunnen stroomlijnen. Patiënten vullen bijvoorbeeld vooraf aan het bezoek digitaal vragenlijsten in en maken online een afspraak. Ook werken zij, in overleg met de specialist, hun medicatie en eventuele allergieën bij. De komende tien jaar krijgt gezondheidszorg door digitalisering een ander karakter: beter, veiliger en efficiënter. De zorg wordt geleverd waar dat moet: thuis, in je regio of in een academisch ziekenhuis.’’
Uitslagen van onderzoeken zijn binnen zeven dagen in het digitale dossier te vinden. Verhulst: ..Daarbij kan ik zelf aangeven of ik ze direct wil inzien of daar even mee wil wachten. Die keuze is aan mij.’’
Bron: Haarlems Dagblad, 20 december 2019
Auteur: Jacob van der Meulen
Foto: Rogier Veldman