Kwaliteit en veiligheid
U komt naar Spaarne Gasthuis vanwege uw gezondheid. U wilt de beste zorg. Uiteraard. Natuurlijk willen wij u de beste zorg geven. Veilig, met persoonlijke aandacht én goede service.
Wij verbeteren de kwaliteit van zorg voortdurend. Hoe? Door te luisteren naar patiënten, door te investeren in de kwaliteit van medewerkers, met nieuwe technieken, de modernste apparatuur, betere opleiding en soms verrassend eenvoudige aanpassingen die een wereld van verschil maken.
Hoe weet u dat u de beste zorg krijgt?
Het Spaarne Gasthuis maakt de kwaliteit van zorg zo zichtbaar mogelijk. Ook voor u. Enkele voorbeelden:
Het Spaarne Gasthuis wil graag weten hoe patiënten over hun behandeling denken. Daarom houdt het ziekenhuis regelmatig patiënttevredenheidsonderzoeken. Met de uitkomsten verbetert het ziekenhuis de zorg. Doet u mee aan een patiënttevredenheidsonderzoek? U meldt positieve én negatieve ervaringen en geeft een rapportcijfer. Dat gebeurt met een schriftelijke vragenlijst die u anoniem invult.
U bezoekt ZorgKaartNederland en ziet hoe patiënten de zorg en de zorgprofessionals van het Spaarne Gasthuis waarderen.
Op Ziekenhuischeck vindt u gegevens over behandelresultaten en algemene kwaliteit die de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) verzamelt over het Spaarne Gasthuis.
Het Spaarne Gasthuis gaat zorgvuldig om met privacygevoelige informatie en werkt volgens de normen van NEN 7510. Dit betekent dat de organisatie zo is ingericht dat informatie goed is beveiligd en alleen toegankelijk is voor geautoriseerde personen. Maar ook dat informatie altijd beschikbaar en accuraat is. Heeft u hier vragen of opmerkingen over of over ons informatiebeveiliging- en privacy beleid? Neem dan contact op via [email protected].
Het ziekenhuis communiceert met u via het beveiligde patiëntportaal mijnspaarnegasthuis.nl. Het kan ook voorkomen dat u berichten van het Spaarne Gasthuis ontvangt buiten het portaal om. In dat geval kiest het ziekenhuis voor veilige communicatie via Zivver. Lees hier wat Zivver is en wat u moet doen als u een mail via Zivver ontvangt.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen. Een belangrijk onderdeel van dit toezicht is het jaargesprek. Elk jaar bezoekt de inspectie het Spaarne Gasthuis en kijkt naar taken en verantwoordelijkheden. En naar de manier van samenwerken tussen alle betrokken partijen in het ziekenhuis zoals de raad van bestuur, medische staf, vakgroepen en individuele zorgverleners. De verslagen van deze bezoeken zijn openbaar en kunt u inzien via de website van de Inspectie.
Ziekenhuizen zijn verplicht om zelf de kwaliteit van zorg te meten. Elk jaar moeten zij meerdere kwaliteitsindicatoren aanleveren bij onder andere de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Een voorbeeld hiervan is het sterftecijfer.
Deze gegevens staan openbaar en zijn terug te vinden in de openbare data van het Zorginstituut en in het Jaardocument.
Ziekenhuizen tonen met de kwaliteitsindicatoren aan welke resultaten zij behalen. Het Spaarne Gasthuis vergelijkt de kwaliteitsindicatoren met andere ziekenhuizen: zo weet het Spaarne Gasthuis hoe het ziekenhuis de zorg verder verbetert.
In het Spaarne Gasthuis zetten onze medewerkers zich in om onze patiënten de beste zorg te geven. Veilig, met persoonlijke aandacht én goede service. Toch kan het gebeuren dat er iets niet goed gaat in de zorg voor een patiënt. Gelukkig heeft dit meestal geen gevolgen. Maar soms komt het voor dat er iets gebeurt dat ernstige, schadelijke gevolgen heeft voor de patiënt en waarbij de zorg beter had gekund. We spreken dan van een calamiteit. Het ziekenhuis is verplicht een calamiteit te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGZ). Het is belangrijk dat deze calamiteiten worden gemeld en geanalyseerd. Het geeft inzicht in de oorzaak en gebeurtenissen. En helpt ons om ervan te leren en verbeteracties op te stellen. Zo is de kans op herhaling zo klein mogelijk.
Externe organisaties beoordelen het Spaarne Gasthuis: zij kijken of het ziekenhuis voldoet aan gestelde eisen. Alleen ziekenhuizen die aan alle eisen voldoen geven zij een keurmerk. De keurmerken garanderen dat u optimale zorg krijgt.
Voorbeelden van deze keurmerken waar het Spaarne Gasthuis aan voldoet zijn:
Qualicor Europe
Dit betekent dat het ziekenhuis:
- De zaken intern goed op orde heeft
- Veilige zorg levert
- De klant centraal stelt
- Betrouwbare resultaten presenteert
- Zorg- en dienstverlening voortdurend verbetert
STZ-status
Het Spaarne Gasthuis heeft de officiële STZ-status. STZ staat voor de vereniging Samenwerkende Topklinische opleidings-Ziekenhuizen. Tot deze ‘eredivisie’ van de ziekenhuiszorg worden alleen dié ziekenhuizen toegelaten die hooggespecialiseerde medische zorg leveren en veel aandacht besteden aan opleidingen, onderwijs en onderzoek.
Veilige voeding (HACCP)
Het HACCP-certificaat betekent dat het Spaarne Gasthuis veilige voedselvoorziening waarborgt. De hygiënecode geldt niet alleen voor de centrale keuken, maar ook voor serveren, bewaren en bereiden van voeding.
Vruchtbaarheidszorg
De zorg rond vruchtbaarheidsproblemen is in het Spaarne Gasthuis goed geregeld. Dat blijkt uit de Monitor Fertiliteitszorg van Freya, de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen. Het Spaarne Gasthuis ontving daarom een Pluim.
Accreditatie voor pathologie
De vakgroep pathologie ons ziekenhuis heeft de accreditatie behaald van de stichting CCKL. Dat betekent dat het ziekenhuislaboratorium voldoet aan de strenge kwaliteitseisen van deze organisatie. De CCKL zet zich in voor de kwaliteit van laboratoria en laboratorium-onderzoek in de gezondheidszorg.
Maakt ú ons beter?
Goede zorg houdt rekening met uw wensen en wat u nodig heeft. Uw mening over en ervaring met het Spaarne Gasthuis is daarom erg belangrijk. Wij zijn benieuwd hoe u denkt over onderwerpen als patiëntveiligheid, zorg en behandeling, gebouw en omgeving, informatie aan u, ontspanning in het ziekenhuis of bijvoorbeeld het ziekenhuis van de toekomst.