Thuis liep het verrassend soepel
Publiceerdatum
Lonneke Akkerman was als HR-business partner lid van de taskforce Personele Bemensing tijdens de eerste golf. Zag in alle coronaellende ook een persoonlijk lichtpuntje. Haar man was plots 24/7 thuis. Best fijn als je drie kinderen van 5, 4 en 1,5 hebt.

Ineens moest Lonneke Akkerman zondag 15 maart naar het ziekenhuis komen. Dat was raar; kantoorpersoneel gaat nooit op zondagen naar het ziekenhuis. Maar corona was het land binnengeslopen en het crisisplan trad in werking. Ook voor de staf gold: alle hens aan dek, om bijvoorbeeld de interne communicatie en de personele capaciteit in goede banen te leiden.
Ze zag met eigen ogen hoe het zorgpersoneel met de ‘poten in de klei’ stond. Uit solidariteit draaide ze een nachtdienst in een witte jas. “Als er niemand is, mag je mij bellen”, had ze de planners op het hart gedrukt. Daar stond ze met een glaasje aan het bed van patiënten, een troostend woord hier, een vriendelijk gebaar daar. Tegelijkertijd het louterende besef dat je tekortschiet, want ze is nu eenmaal geen arts of verpleegkundige.
Thuis liep het verrassend soepel, want manlief schoot ruimschoots te hulp. Zijn buitenlandse reizen voor zijn werk als directeur bij een koffie-multinational waren abrupt gecanceld. Met extra energie stortte Lonneke zich op haar werk. Wat ging goed bij het massale thuiswerken en wat kan beter? Nu vraagt ze medewerkers: hoe ziet jouw ideale werkdag eruit? Met als doel te komen tot een hybride werkvorm die past bij de behoeften van de medewerkers. Haar eigen voorkeur? Vaker thuiswerken!