Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Uitkomsten patiëntenpanel Spaarne Gasthuis

Publiceerdatum

De tweede enquête met het thema ‘uw betrokkenheid bij de behandeling’ is binnen het Spaarne Gasthuis uitgevoerd onder maar liefst 511 deelnemers uit het patiëntenpanel, dat is 54% van alle panelleden. De uitkomsten hiervan zetten wij voor u hieronder op een rij. Het doel hiervan is om de zorg en service voor de patiënt in ons ziekenhuis te verbeteren.

Gezamenlijke besluitvorming

261 van de 511 deelnemers voelen zich niet gespannen, onzeker, afhankelijk of kwetsbaar bij een bezoek aan het Spaarne Gasthuis als patiënt. 206 mensen voelen zich soms gespannen, onzeker of kwetsbaar en 20 mensen antwoorden met ‘altijd’.

Voor 143 mensen heeft dit gevoel geen negatieve invloed op het gesprek met de dokter, voor 86 mensen is dit gevoel een beetje van invloed. Daarom zullen wij in onze volgende vragenlijst meer vragen stellen over wat patiënten helpt zich beter voor te bereiden op het bezoek aan de dokter. Het ziekenhuis vindt het belangrijk dat patiënten zich prettig voelen. Duidelijke uitleg over de voor- en nadelen van een behandeling is daarbij het allerbelangrijkst. Bijna iedereen die de enquête invulde, vindt dat goed naar elkaar luisteren leidt tot betere beslissingen. Dat onderwerp vinden wij heel belangrijk en gaan we nader onderzoeken.

Rol in behandeling

Als er keuze is tussen meerdere behandelmethodes, als er mogelijke bijwerkingen zijn van behandeling en bij levensbedreigende ziektes willen 185 deelnemers altijd meer betrokken worden. Bij het maken van beslissingen geven 411 mensen aan dat het voor hen belangrijk is dat de dokter duidelijk de verschillende mogelijkheden uitlegt en de voor- en nadelen benoemt. 269 deelnemers willen dat de dokter hen helpt of begeleidt in het maken van een keuze en 256 willen dat er voldoende tijd is voor het gesprek. 228 deelnemers willen een duidelijke toelichting van de dokter op het advies.

Duidelijk is dat de meeste deelnemers nauw betrokken willen worden bij keuzes en of samen willen beslissen. Er is grote behoefte aan kwalitatief hoogwaardige zorg die snel en met aandacht geleverd kan worden. Daarbij moet er ruimte zijn om aanvullende vragen te kunnen stellen. De antwoorden geven concrete aanknopingspunten om de behoefte in te vullen op het gebied van samen beslissen.

Digitalisering

Het Spaarne Gasthuis wil patiënten de mogelijkheid geven om tijdens de behandeling zelf (vanuit huis) hun gezondheid te monitoren. Denk bijvoorbeeld aan een hartmonitor app waarop u uw hartslag kunt zien of het thuis kunnen meten van uw bloeddruk. 136 deelnemers zijn het hier op de schaal van 1 tot en met 10 grotendeels mee eens (8).

Bij thuismonitoring vinden 357 deelnemers het belangrijk dat zij altijd toegang hebben tot de eigen medische gegevens en 289 deelnemers vinden het belangrijk dat deze persoonlijke data veilig is. 171 mensen geven aan hiervoor een overzichtelijke app nodig te hebben. Thuismonitoring is een relatief nieuwe ontwikkeling. Het is belangrijk dat patiënten vertrouwen krijgen in deze nieuwe dienstverlening. Een andere ontwikkeling om de zorg vanuit huis te kunnen ontvangen, is beeldbellen in plaats van een bezoek aan de dokter. Een goede communicatie vanuit het Spaarne Gasthuis is hierbij belangrijk om patiënten te informeren over de mogelijkheden om zorg vanuit huis te ontvangen.

Persoonlijke Services & Regie

Tenslotte is de vraag gesteld wat deelnemers verstaan onder goede service. ‘Kortere wachttijden’ staat bovenaan, genoemd door 302 deelnemers, gevolgd door ‘beter luisteren door de zorgverlener’ (241 deelnemers) en ‘meer tijd tijdens polibezoek’ (203 deelnemers). 156 deelnemers willen een betere telefonische bereikbaarheid. Het actief betrekken van patiënten bij het beleid van het ziekenhuis wordt als zeer positief ervaren.

DigiD

Door uw deelname krijgen wij een goed beeld van wat belangrijk voor u is. Wij zijn daarom trots dat patiënten vanaf nu kunnen inloggen met DigiD op het patiëntenportaal Mijnspaarnegasthuis.nl. Uit de vorige enquête bleek dat dit een belangrijke wens was van de deelnemers. Wij zijn hier onmiddellijk mee aan de slag gegaan en kunnen u dit vanaf vandaag aanbieden.

Tenslotte bespreken wij met een aantal patiënten in hoeverre dat wat u belangrijk vindt ook zo wordt ervaren door u. Deze interviews geven verdieping op de besproken onderwerpen. Alle uitkomsten van het onderzoek worden gedeeld met alle afdelingen en specialismen binnen onze organisatie. Het geeft inzicht om de zorg die wij verlenen nog beter te maken.

Maakt ú ons beter?

Goede zorg houdt rekening met uw wensen en wat u nodig heeft. Uw mening over en ervaring met het Spaarne Gasthuis is daarom erg belangrijk. Wij zijn benieuwd hoe u denkt over onderwerpen als patiëntveiligheid, zorg en behandeling, gebouw en omgeving, informatie aan u, ontspanning in het ziekenhuis of bijvoorbeeld het ziekenhuis van de toekomst.