Sluiten
Thuis in
uw dossier

Uw afspraak in het ziekenhuis in coronatijd

Heeft u een afspraak of behandeling in het Spaarne Gasthuis? Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ons ziekenhuis veilig is. We nemen maatregelen om patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen tegen besmetting met het coronavirus. Daarom verloopt uw bezoek aan het ziekenhuis op dit moment anders dan u gewend bent. Op deze pagina leggen we de maatregelen uit en leest u wat u kunt verwachten.

Laatste wijziging gedaan op dinsdag 19 mei 2020

Polikliniekhal Haarlem Zuid anderhalve meter

Urgente zorg eerst

Patiënten voor wie de zorg het snelst nodig is krijgen voorrang. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt en gebruiken de landelijke richtlijnen. Het kan zijn dat u daarom langer op een afspraak moet wachten dan u gewend bent. Is uw afspraak of ingreep uitgesteld door het coronavirus? Wij nemen contact met u op zodra we een nieuwe datum met u kunnen plannen.

Telefonisch of via beeldbellen

Afspraken vinden zoveel mogelijk telefonisch of via beeldbellen plaats. Alleen als het echt nodig is, komt u naar het ziekenhuis.

Screening vooraf en in het ziekenhuis

Voorafgaand aan uw afspraak in het ziekenhuis vragen we u naar klachten als hoesten, koorts of kortademigheid. Wij stellen u deze vragen via MijnSpaarneGasthuis of telefonisch. Bij klachten stellen we u afspraak zo mogelijk uit. Bij binnenkomst vragen we u nog eens of u klachten heeft die passen bij corona. Heeft u die niet, dan kunt u doorlopen naar uw afspraak. Heeft u wel klachten? Dan krijgt u van ons een mondkapje. U draagt dat tot u het ziekenhuis weer verlaat.

Kom alleen en niet te vroeg

Bij voorkeur komt u alleen. Heeft u persoonlijke begeleiding nodig, dan mag u maximaal 1 persoon meenemen het ziekenhuis in. Deze persoon mag géén luchtwegklachten, koorts, hoesten of verkoudheid hebben. Wij vragen u maximaal 10 minuten voor aanvang uw afspraak te komen en na afloop het ziekenhuis weer zo snel mogelijk te verlaten. Zo voorkomen we dat er te veel mensen tegelijkertijd in het ziekenhuis zijn.

Houd 1,5 meter afstand

De wachtruimtes en gangen zijn zo ingericht dat u voldoende afstand kunt houden. Met pijlen op de grond is aangegeven hoe u moet lopen. Er mogen maximaal 3 personen in de lift. We geven u bij de afspraak uit voorzorg geen hand. Uw zorgverlener kan niet altijd anderhalve meter afstand houden tijdens uw afspraak of behandeling. Daarover zijn landelijke afspraken gemaakt. Zorgverleners die luchtwegklachten hebben blijven thuis en worden getest op het coronavirus.

Verder blijven de bekende maaregelen gelden

Houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar en schud geen handen
Houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar en schud geen handen
Was regelmatig uw handen. Ook vóór het eten.
Was regelmatig uw handen. Ook vóór het eten.
Hoest en nies in uw elleboog.
Hoest en nies in uw elleboog.
Gebruik papieren zakdoekjes en probeer niet aan uw gezicht te zitten.
Gebruik papieren zakdoekjes en probeer niet aan uw gezicht te zitten.

Veelgestelde vragen

Gaat mijn afspraak of operatie door?

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zetten wij zoveel mogelijk afspraken in het ziekenhuis om naar een telefonische afspraak. Op basis van landelijke medische richtlijnen beoordeelt uw arts zorgvuldig of uw afspraak telefonisch kan plaatsvinden of dat u toch naar het ziekenhuis kan komen. Heeft u hier vragen over? Stel deze telefonisch aan uw polikliniek.

Deze maatregel geldt in elk geval voorlopig. Zodra de situatie verandert, melden we het op de website.

Geplande afspraken
Heeft u een geplande afspraak? Dan ontvangt u 2 dagen van te voren een sms dat de afspraak is omgezet in een telefonische afspraak. De arts of zorgverlener met wie u de afspraak heeft, belt u op het telefoonnummer dat bij ons bekend is in uw dossier. U wordt gebeld op de afgesproken dag en tijd. Het kan voorkomen dat u op ander tijdstip wordt gebeld dan gepland is. Dit heeft te maken met de drukte en situatie rondom het coronavirus.

Soms vindt uw afspraak wel plaats op in het ziekenhuis. In dat geval wordt u hier altijd vooraf over gebeld door een medewerker van de polikliniek. Wordt u niet gebeld, dan vindt de afspraak telefonisch plaats.

Bent u doorverwezen door uw huisarts voor een eerste afspraak met een specialist? Ook deze afspraak is eerst een telefonische afspraak met de specialist tenzij u door een van onze medewerkers bent gebeld.

Afspraak maken
U kunt altijd telefonisch contact opnemen met uw polikliniek voor het maken van een afspraak. Bent u nog niet onder behandeling bij de afdeling waar u een afspraak wilt maken? Bel dan uw huisarts voor een verwijzing. Uw afspraak met de specialist in het ziekenhuis is in de meeste gevallen telefonisch.

Geplande operaties
Spoedoperaties, oncologische operaties, geplande keizersnedes en specifieke vaatchirurgie gaan altijd door. Voor andere operaties kan de wachttijd langer zijn dan u van ons gewend bent.Wij begrijpen dat dit heel vervelend voor u is. Wij doen er alles aan om zoveel mogelijk zorg te blijven bieden.

Is uw operatie uitgesteld door het coronavirus? Wij nemen contact met u op zodra we een nieuwe datum met u kunnen plannen.

Heeft u een afspraak voor een operatie en krijgt u klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? Neem dan telefonisch contact op met uw polikliniek.

Kan ik de spoedeisende hulp, huisartsenpost of bloedafname bezoeken?

Heeft u klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? Kom dan niet naar spoedeisende hulp of de huisartsenpost. Bel alleen met de huisarts of huisartsenpost (Haarlem: (023) 224 2526/ Hoofddorp: (023) 224 2322) als uw klachten erger worden voor hulp en advies.

Zonder klachten
Zonder klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts kunt u gewoon naar de huisartsenpost of spoedeisende hulp komen voor dringende medische zorg.  Bel altijd van tevoren met de huisartsenpost.

Bloedprikken
U kunt in het Spaarne Gasthuis bloed laten prikken bij de afnamelocaties van Atalmedial. Kijk op de pagina bloedafname voor de openingstijden van de locaties in het Spaarne Gasthuis.

Als u klachten heeft van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts vragen wij u niet naar het ziekenhuis te komen. Toch kan het zijn dat u bloed moet laten prikken. In dat geval gaat u naar de bloedafname van Atalmedial in het Spaarne Gasthuis Heemstede. U kunt hiervoor niet terecht in Haarlem en Hoofddorp.

Kijk op de website van Atalmedial voor welke locaties u nog meer kunt bezoeken wanneer u bovengenoemde klachten heeft

Ik heb een afspraak op de radiologie. Gaat dat door?

Uw afspraak op de radiologie gaat gewoon door. Heeft u klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? Bel dan de radiologie: (023) 224 0040.

Ik ben zwanger. Gaan mijn afspraken in het ziekenhuis door?

Wij kunnen ons voorstellen dat u hier vragen over heeft. Hoe zit het met uw afspraken in het ziekenhuis en kunt u hier nog veilig bevallen? Bekijk op de pagina verloskunde de veelgestelde vragen over uw zwangerschap, bevalling en het coronavirus.

 

Hoe kan ik een eerste afspraak maken?

Bent u doorverwezen door uw huisarts voor een eerste afspraak met een specialist? Maak uw eerste afspraak telefonisch bij de polikliniek. Bekijk de telefoonnummers van de poliklinieken. U kunt niet naar het Spaarne Gasthuis komen om een afspraak te maken.

De eerste afspraak is een telefonische afspraak tenzij u door een van onze medewerkers bent gebeld.

Wat zijn de wachttijden voor een afspraak of behandeling?

Door de landelijke uitbraak van het coronavirus kunnen de wachttijden anders zijn dan normaal. Afspraken op de polikliniek (voor zowel nieuwe patiënten als controle patiënten) worden zoveel mogelijk vervangen door telefonische afspraken als dit medisch verantwoord is. Hierdoor kunnen de werkelijke wachttijden afwijken.

Bekijk de huidige wachttijden

Mijn operatie of afspraak is uitgesteld door het coronavirus. Wanneer wordt dit weer opgepakt?

De zorg die we hebben moeten uitstellen door de uitbraak van het coronavirus, gaan we weer oppakken. Dit doen we stap voor stap en op een veilige manier.

Urgente zorg eerst
We starten met de patiënten voor wie de zorg het snelst nodig is. Zo voorkomen we dat hun situatie verslechtert. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt en gebruiken ook landelijke richtlijnen die hiervoor zijn opgesteld. Sommige patiënten moeten mogelijk langer op een afspraak wachten dan ze gewend zijn. Is uw afspraak of ingreep uitgesteld door het coronavirus? Wij nemen contact met u op zodra we een nieuwe datum met u kunnen plannen. Acute zorg gaat – net als de afgelopen periode – altijd door. Denk daarbij aan oncologische behandelingen, bevallingen en de spoedeisende hulp.

Is het veilig om op dit moment geopereerd te worden?

We doen er als ziekenhuis alles aan om een veilige omgeving voor patiënten en medewerkers te creëren. Dat betekent dat de patiënten die luchtwegklachten hebben of verdacht zijn van corona of positief getest zijn op corona afzonderlijk worden verpleegd op een andere afdeling.

Op het moment dat u zich meldt op de afdeling wordt uw temperatuur gemeten. Hierna moet degene die u brengt het ziekenhuis verlaten. U wordt naar uw kamer gebracht.

Maar!

Heeft u klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? Dan kan uw operatie niet doorgaan. Neem dan contact op met de planner die de operatie voor u heeft ingepland.

Wanneer draagt mijn zorgverlener een mondkapje en wanneer draag ik een mondkapje in het ziekenhuis?

Er zijn veel vragen over het dragen van mondkapjes. Wanneer draagt een zorgverlener een mondkapje? Wanneer draagt een patiënt een mondkapje. En wanneer niet?

Wij leggen u graag uit wat wij hierover afgesproken hebben in het ziekenhuis. Wij volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Deze richtlijnen houden onder andere rekening met het wereldwijde tekort aan mondkapjes. De situatie rondom het coronavirus verandert dagelijks. Dit betekent dat de richtlijnen regelmatig bijgesteld worden. Ons beleid passen wij hier dan op aan. Het huidige beleid is:

Zorgverleners dragen altijd een mondkapje en andere beschermende middelen als een patiënt het coronavirus heeft of ervan verdacht wordt.

Heeft een patiënt corona-achtige klachten en kan hij of zij vanwege medische redenen het bezoek aan het ziekenhuis niet uitstellen? Dan krijgt de patiënt een mondkapje bij de ingang. Met corona-achtige klachten worden keelpijn, koorts, last van kortademigheid of hoestklachten bedoeld (hierna te noemen: luchtwegklachten).

Heeft u geen luchtwegklachten? Dan dragen de zorgverlener en u geen mondkapje of andere beschermende kleding. Ook niet als uw zorgverlener tijdens uw behandeling of onderzoek binnen 1,5 meter van u komt. Uw zorgverlener houdt zich aan de standaard strikte hygiënische maatregelen. Wij vragen van u goed uw handen te desinfecteren. Uw zorgverlener kan u ook vragen uw hoofd weg te draaien bij bepaalde handelingen.

Veilige omgeving voor patiënten en medewerkers
Buiten het ziekenhuis moeten we 1,5 meter afstand van elkaar bewaren. Wij begrijpen dat dit verwarrend kan zijn. We doen er als ziekenhuis alles aan om een veilige omgeving te creëren voor patiënten en medewerkers. Hieronder leest u daar meer over:

Zorgverleners die zelf klachten hebben blijven thuis en komen niet naar het ziekenhuis. Zij worden getest op corona. Als blijkt dat zij geen corona hebben, gaan zij weer aan het werk.
Patiënten die opgenomen zijn in het ziekenhuis en luchtwegklachten hebben, verdacht zijn van corona óf positief getest zijn op corona, worden verpleegd op een aparte afdeling.

Afspraken rondom een polikliniek bezoek

Afspraken op de polikliniek zetten we zoveel mogelijk om naar een telefonische afspraak. Daarover informeren wij mensen vooraf.
Is het medisch noodzakelijk dat uw afspraak in het ziekenhuis is? Dan bellen wij vóór de afspraak met u. We vragen dan of u luchtwegklachten heeft. Als dat zo is kijken we of de afspraak 2 weken kan worden uitgesteld. Is uitstel niet mogelijk? Dan gaat de afspraak door. Meld bij de ingang dat u luchtwegklachten heeft, dan krijgt u een mondkapje. Iedereen die binnenkomt in ons ziekenhuis in Haarlem en Hoofddorp wordt gevraagd om de handen te desinfecteren en opnieuw uitgevraagd naar luchtwegklachten.
Kom het liefst alléén naar het ziekenhuis. Heeft u persoonlijke begeleiding nodig? Dan mag u maximaal 1 persoon meenemen het ziekenhuis in. Deze persoon mag géén last hebben van luchtwegklachten.

Heeft u vragen over het dragen van mondkapjes door uw zorgverlener. Stel ze aan uw arts of polikliniek medewerker.

Ik denk dat ik het coronavirus heb. Wat moet ik doen?

Heeft u klachten die lijken op het coronavirus? Of is uw naaste met corona-klachten opgenomen in het Spaarne Gasthuis? Bekijk hier de veelgestelde vragen en antwoorden.

Ik ben patiënt en moet in het ziekenhuis zijn. Mag ik iemand meenemen?

Bij voorkeur komen alle patiënten alleen, waar dat mogelijk is. Heeft u persoonlijke begeleiding nodig, dan mag u maximaal 1 persoon meenemen het ziekenhuis in. Deze persoon mag géén luchtwegklachten, koorts, hoesten of verkoudheid hebben.

Ik wil op bezoek komen, kan dat?

Er is een aangepast bezoekregeling in het Spaarne Gasthuis. Lees hier meer.

Gaan informatie- en patiëntenvoorlichtingsbijeenkomsten door?

Vanaf maandag 16 maart gaan alle informatiebijeenkomsten voor en met patiënten in het Spaarne Gasthuis voorlopig niet door. Heeft u zich aangemeld? Dan wordt u hierover geïnformeerd.

Heeft u vragen over de maatregelen in het ziekenhuis of over uw afspraak?

Bel tijdens werkdagen tussen 8:00 en 16:30 uur met uw polikliniek. Bekijk de telefoonnummers van de poliklinieken.

Niet-coronazorg start gefaseerd op

Er komt geleidelijk meer ruimte om de uitgestelde zorg weer op te pakken.

Droge handen of handeczeem?

Tijdens de coronacrisis wordt veel gevraagd van onze handen.