Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Uw afspraak in het ziekenhuis in coronatijd

Heeft u een afspraak of behandeling in het Spaarne Gasthuis? Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ons ziekenhuis veilig is. We nemen maatregelen om patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen tegen besmetting met het coronavirus. Daarom verloopt uw bezoek aan het ziekenhuis op dit moment anders dan u gewend bent. Hieronder leest u wat u kunt verwachten.

Mondkapje

  • De zorgverlener draagt binnen 1,5 meter bij (fysiek) patiëntencontact een mondkapje.
  • Als u zich prettig voelt bij het dragen van een mondkapje dan kan dit uiteraard.

Urgente zorg eerst

Patiënten voor wie de zorg het snelst nodig is krijgen voorrang. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt en gebruiken de landelijke richtlijnen. Het kan zijn dat u daarom langer op een afspraak moet wachten dan u gewend bent. Is uw afspraak of ingreep uitgesteld door het coronavirus? Wij nemen contact met u op zodra we een nieuwe datum met u kunnen plannen.

Kom alleen

We weten hoe fijn het soms is om iemand mee te nemen naar uw afspraak. Toch vragen wij u nadrukkelijk om alleen naar uw afspraak te komen. Wordt u gebracht? Dan vragen we uw begeleider om buiten het ziekenhuis te wachten tot u klaar bent met uw afspraak. Zo voorkomen we dat er te veel mensen tegelijkertijd in het ziekenhuis zijn. Natuurlijk zijn er situaties waarin het echt nodig is dat er iemand mee gaat naar de afspraak. Dat geldt in elk geval voor:

  • kinderen
  • patiënten met een afspraak op de polikliniek oncologie
  • patiënten die mentaal en/of fysiek hulp nodig hebben
  • geriatrische patiënten
  • patiënten die een tolk meenemen
  • patiënten waarbij de zorgverlener gevraagd heeft om iemand mee te nemen

Heeft u een afspraak op de polikliniek en maakt u een vervolgafspraak? Dan krijgt u van ons ter plekke een begeleidingskaartje als een van de bovenstaande situaties op u van toepassing is. U kunt dat de volgende keer bij binnenkomst in het ziekenhuis tonen, zodat u samen met uw begeleider door kunt lopen naar de polikliniek. Uw begeleider mag vanzelfsprekend geen klachten hebben die passen bij corona.

Iemand laten meeluisteren

Veel mensen vinden het prettig als iemand anders óók hoort wat de arts vertelt. Daarom kunt u natuurlijk altijd een familielid of vriend laten meeluisteren met het gesprek*. Zo is er toch iemand bij.

*U kunt iemand laten meeluisteren via uw eigen mobiele telefoon. Zet de telefoon op de speaker. Opnemen van het gesprek is volgens wetgeving alleen toegestaan als uw zorgverlener daarvoor toestemming heeft gegeven.

Voor uw afspraak

  • Bent u positief getest op corona of bent u de afgelopen 14 dagen binnen anderhalvemeter geweest van iemand die positief getest is?
  • Heeft u klachten als verkoudheid, keelpijn, hoesten, benauwdheid, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk of smaak (zonder een verstopte neus)?
  • Heeft een van uw huisgenoten koorts of benauwdheidsklachten?
  • Bent u de afgelopen 10 dagen in een buitenland met kleurcode oranje of rood geweest?

Is uw antwoord op 1 van bovenstaande vragen ja? Kom dan niet naar het ziekenhuis, maar bel uw zorgverlener om te overleggen of de afspraak door kan gaan. Dat kan op werkdagen tussen 8.00 en 16.30 uur. Indien nodig stellen we uw afspraak uit. Als uitstel niet verantwoord is, dan komt u wél naar het ziekenhuis.

Kom niet te vroeg

Kom niet eerder dan 10 minuten vóór uw afspraak naar binnen. Tenzij dat wel met u is afgesproken. Zo voorkomen we te volle wachtkamers.

U komt op bezoek

​Patiënten mogen per dag 2 bezoekers ontvangen. De bezoekregeling en bezoektijden gaan voor de meeste afdelingen weer terug naar hoe ze oorspronkelijk waren. De bezoekperiode is van 14:00 uur tot 20:00 uur. Bekijkt de bezoektijden van onze locaties en afwijkende bezoektijden van een aantal afdelingen

Let tijdens je bezoek op de bekende maatregelen

  • Was regelmatig uw handen. Ook vóór het eten.

    custom
  • Hoest en nies in uw elleboog.

    custom
  • Gebruik papieren zakdoekjes.

    custom

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over de maatregelen in het ziekenhuis of over uw afspraak?

Bel van maandag t/m vrijdag met uw polikliniek.