Veelgestelde vragen over MijnSpaarneGasthuis
Heeft u hulp nodig bij het gebruik van MijnSpaarneGasthuis? Of heeft u vragen over het patiëntenportaal? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.
Algemene vragen
Het patiëntenportaal MijnSpaarneGasthuis geeft u online toegang tot uw medische gegevens. U maakt afspraken, bekijkt onderzoeksuitslagen of stuurt een bericht aan uw zorgteam. Gewoon thuis op de bank op een moment dat het voor u uitkomt. U heeft zo meer inzicht in uw gezondheid en kunt samen met uw zorgverlener betere keuzes maken. MijnSpaarneGasthuis. Mijn zorg. Mijn gegevens. Altijd en overal.
Ja, het gebruik van MijnSpaarneGasthuis is een gratis service voor onze patiënten.
- Een computer met toegang tot het internet en een internetbrowser zoals Google Chrome, Edge, Safari of Firefox.
- Een smartphone of e-mailadres.
- Uw DigiD met sms-controle of de DigiD app.
Daarnaast is het nodig dat u bekend bent in het Spaarne Gasthuis en dat wij uw BSN hebben gecontroleerd, voordat u toegang kan krijgen tot uw volledige online dossier.
Vragen over inloggen
Bent u patiënt in het Spaarne Gasthuis? Dan kunt u via DigiD met sms-controle meteen inloggen in uw account van MijnSpaarneGasthuis. U kunt ook inloggen via de DigiD-app.
- Ga naar https://www.mijnspaarnegasthuis.nl of download de MijnSpaarne Gasthuis app.
- Klik rechts op de oranje balk naast het DigiD-logo
- Doorloop de stappen van DigiD
- U bent ingelogd in MijnSpaarneGasthuis
Heeft u nog geen DigiD?
Bekijk het stappenplan voor het aanvragen van DigiD.
Houd er rekening mee dat het aanvragen van DigiD 5 werkdagen kan duren.Heeft u al een DigiD-account, maar nog geen sms-controle?
Bekijk het stappenplan voor het aanvragen van de sms-controle.
Houd er rekening mee dat het aanvragen van sms-controle 3 werkdagen kan duren.Wilt u de DigiD app gebruiken?
Bekijk het stappenplan hoe u de app kunt installeren en activeren.
Bent u nog geen patiënt in het Spaarne Gasthuis maar heeft u wel een verwijsbrief? Ook dan kunt u inloggen via DigiD met sms-controle of via de DigiD app. U heeft dan toegang tot een beperkt account. Hiermee kunt u afspraken maken, uw toekomstige afspraken bekijken en u online voorbereiden op uw afspraak door bijvoorbeeld het invullen van vragenlijsten.
Vragen en antwoorden over inloggen met DigiD kunt u vinden op www.digid.nl/hulp.
U heeft een startaccount omdat u zich nog niet heeft geïdentificeerd in het ziekenhuis. Dit is nodig omdat wij de veiligheid van uw medische gegevens heel belangrijk vinden. Daarom kunnen wij u pas toegang geven tot uw volledige account als u zich in het ziekenhuis heeft kunnen identificeren met een geldig legitimatiebewijs. Dit kan bij de receptie of uw polikliniek. Op deze manier weten wij zeker dat alleen u toegang krijgt tot uw dossier. Via de telefoon of digitaal is deze identificatie niet mogelijk. Wij begrijpen dat dit voor u vervelend is.
Op de website van DigiD vindt u de mogelijke oplossingen voor uw inlogproblemen.
Bekijk op de website van DigiD wat u moet doen als u uw gebruikersnaam en wachtwoord vergeten bent.
Bekijk op de website van DigiD wat u moet doen als het niet lukt om in te loggen via DigiD.
Net als volwassenen kunnen ook kinderen DigiD aanvragen. Iedereen met een Burgerservicenummer kan dit doen. Bekijk op de website van DigiD hoe u dit kunt doen.
Wilt u toegang tot het online dossier van uw kind? Lees hier hoe u dit kunt regelen.
Nee, de machtiging binnen DigiD is niet hetzelfde als de gemachtigde toegang voor MijnSpaarneGasthuis. Uw naast moet hier dus apart toestemming voor geven. Lees hoe u de gemachtigde toegang kunt regelen.
Als u meer dan 15 minuten uw toetsenbord niet gebruikt of nergens op klikt met uw muis, wordt u automatisch uitgelogd. Dit om de privacy van uw gegevens te beschermen. Wij raden u aan uit te loggen als u uw computer verlaat, ook als het maar heel even is.
Helaas is dat niet mogelijk. Gelukkig kunt u alle zaken rondom uw behandeling in het Spaarne Gasthuis ook zonder toegang tot uw account van MijnSpaarneGasthuis regelen.
Vragen over het gebruik van MijnSpaarneGasthuis
Zijn onderzoeken door de polikliniek aangevraagd? Dan worden de meeste laboratorium uitslagen na 1 dag zichtbaar. Bij sommige uitslagen is het belangrijk dat uw behandelaar u uitleg en extra informatie geeft. Daarom krijgt u deze uitslagen tijdens uw afspraak met uw behandelaar en worden ze na 7 dagen zichtbaar. De uitslag van een röntgenfoto, scan, echo, uitstrijkje of weefselonderzoek kunt u na 7 dagen inzien. Ook de uitslagen van microbiologie en serologie zijn na 7 dagen zichtbaar. Dit zijn uitslagen van onderzoek naar of u een infectie heeft of heeft gehad. De oorzaak van deze infecties kunnen zijn bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en gisten.
U kunt de uitslag van een onderzoek vaak al zien voordat uw arts deze uitslag met u heeft besproken. Wilt u uw uitslagen (tijdelijk) niet meer ontvangen via MijnSpaarneGasthuis? Dan kunt u dit wijzigen onder ‘Meldingen instellen’. U kunt dan uw uitslagen niet meer inzien in MijnSpaarneGasthuis en ontvangt geen sms of e-mail meer over nieuwe uitslagen. U kunt op elk moment deze optie weer aanzetten.
Uitslagen van onderzoeken op de spoedeisende hulp
Zijn onderzoeken tijdens een opname of een bezoek aan de spoedeisende hulp aangevraagd? Dan kunt u de uitslagen meteen zien als u naar huis gaat.
Uitslagen van onderzoeken tijdens uw opname
Uitslagen van onderzoeken, die tijdens uw opname op een verpleegafdeling in het ziekenhuis zijn gedaan, kunt u, als u weer thuis bent, terugzien in MijnSpaarneGasthuis.
U kunt de uitslagen van de onderzoeken die zijn aangevraagd door uw behandelaar in het ziekenhuis inzien via MijnSpaarneGasthuis. Dit zijn de uitslagen van onderzoeken die u heeft gehad op de polikliniek, spoedeisende hulp of tijdens uw opname op de verpleegafdeling in het ziekenhuis.
Uitslagen van onderzoeken door de huisarts
Van onderzoeken die de huisarts heeft aangevraagd, komen alleen de uitslagen van radiologische onderzoeken in uw dossier te staan. De uitslagen van andere onderzoeken kunt u dus niet bekijken in MijnSpaarneGasthuis.
U kunt binnen 2 werkdagen een antwoord verwachten. U kunt alleen berichten sturen aan de zorgverlener/het zorgteam waar u het afgelopen jaar een afspraak mee heeft gehad. Is uw afspraak langer geleden? Dan kunt u het beste de polikliniek telefonisch benaderen.
Gebruik MijnSpaarneGasthuis niet voor spoed. Neem bij spoed contact op met uw huisarts of buiten kantoortijden de huisartsenpost. Of bel 112 in geval van nood.
De informatie in MijnSpaarneGasthuis komt direct uit uw medisch dossier. Vraag tijdens uw volgende afspraak aan uw zorgverlener om de gegevens aan te passen. Wijzigingen van uw medicijnen en allergieën kunt u voorafgaand aan uw afspraak aangeven via het portaal.
Ja, u kunt medicijnen toevoegen of verwijderen. Klik op het Menu en onder Dossier op Medicijnen. Klik op de knop Verwijderen om een medicijn te verwijderen. Klik op de knop Medicatie toevoegen om een medicijn toe te voegen. Nadat u een wijziging heeft doorgevoerd controleert uw zorgverlener de aanpassingen voordat het in uw dossier wordt gezet.
Klik op het Menu nadat u bent ingelogd. Klik onder Accountinstellingen op Persoonsgegevens. Via de knop Bewerken kunt u uw gegevens wijzigen.
Voor een aantal poliklinieken is het mogelijk om met een verwijzing een eerste afspraak te maken bij een polikliniek waar u nog niet onder behandeling bent. Ga naar de websitepagina van uw polikliniek en klik op Maak een afspraak. Hier kunt u vinden op welke manier u een eerste afspraak kunt maken.
Ja, bij een groot aantal poliklinieken kunt u een herhaalafspraak maken via MijnSpaarneGasthuis. Bij een aantal poliklinieken is het plannen van een afspraak ingewikkeld. Een medewerker van het Spaarne Gasthuis doet dit daarom voor u. Ga naar de websitepagina van uw polikliniek en klik op Maak een afspraak. Hier kunt u vinden op welke manier u een herhaalafspraak kunt maken.
Bent u langer dan 1 jaar niet bij uw zorgverlener geweest? Dan is het niet mogelijk om een herhaalafspraak via MijnSpaarneGasthuis te maken. Neem dan telefonisch contact op.
Heeft u nieuwe problemen met uw gezondheid? Neem dan eerst contact op met uw huisarts voor een verwijsbrief.
De afspraaktickets zijn herhaalafspraken die uw arts voor u heeft aangevraagd. Via het afspraakticket kunt u zelf gemakkelijk de afspraak maken op een moment dat voor u uitkomt. Zorg ervoor dat u de afspraak maakt voor de beschikbare datum, zoals linksonder in het ticket vermeld staat. Heeft u vragen of lukt het u niet de afspraak te maken? Bel dan met uw polikliniek.
Klik in MijnSpaarneGasthuis op het Menu en klik onder Delen op Dossier delen/ downloaden. Kies vervolgens voor Samenvatting downloaden.
Hierin staan medische en persoonlijke gegevens. De samenvatting bevat onder meer contactgegevens, voorgeschiedenis, lab, allergieën en uw medicijnoverzicht. Deze informatie komt nagenoeg overeen met de informatie die de patiënt momenteel al in MijnSpaarneGasthuis ziet staan. De samenvatting bevat alleen de gegevens uit uw dossier die u ook op MijnSpaarneGasthuis kan inzien. De samenvatting bevat bijvoorbeeld niet de notities van uw behandelaar. Heeft u medische vragen over de samenvatting van uw dossier, neem dan contact op met uw arts. Heeft u technische vragen over het downloaden van de samenvatting? Neem dan contact op met de helpdesk.
Ja, dat is mogelijk. Uw partner, kind of andere naaste kan toegang krijgen tot uw account van MijnSpaarneGasthuis. Het geven van toegang kan alleen met uw toestemming. Heeft de persoon die u toegang wilt geven zelf ook een account van MijnSpaarneGasthuis? Dan kunt u hem of haar gemakkelijk toegang geven. Klik op het Menu en kies onder Delen voor Dossier delen/ downloaden. Klik vervolgens op Toegang door vrienden en familie en daarna op Iemand uitnodigen.
Heeft de persoon geen account? Lees dan hier hoe u de toegang kan regelen en vul het formulier in. Lever het formulier, samen met de persoon die u toegang wilt geven, in bij uw polikliniek of de receptie. Zorg ervoor dat u beiden uw legimitatiebewijs meeneemt.
MijnSpaarneGasthuis is gekoppeld aan uw eigen persoonlijke medische dossier. U kunt dus alleen vragen stellen voor uzelf. Wanneer u toegang heeft tot de gegevens van een andere patiënt, kunt u wel vragen stellen over deze patiënt.
Dit is niet mogelijk. Medische informatie is vertrouwelijk. Daarom hebben u en uw partner ieder een eigen MijnSpaarneGasthuis account. U kunt wel toegang aanvragen tot de gegevens van uw partner. Dit kunt u regelen in het ziekenhuis. Neem hiervoor beiden uw legitimatiebewijs mee. Ook moet u beiden toestemming geven.
Stuur dan een bericht via MijnSpaarneGasthuis aan uw behandelteam. Heeft u een dringende vraag? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.
Vragen over de MijnSpaarneGasthuis app
Download de MijnSpaarneGasthuis app in de Apple Store of Google Play Store. U kunt vervolgens met uw DigiD met sms-controle of via de DigiD app inloggen.
De app bevat een aantal van de functionaliteiten die de website ook biedt, zoals een herhaalafspraak maken, berichten sturen en een herhaalrecept aanvragen. Ook heeft u een overzicht van uw afspraken, uitslagen en medicijnen en heeft u, indien aangevraagd, toegang tot het dossier van uw partner, ouder of kind.
Ja, de app MyChart is dezelfde app als de MijnSpaarneGasthuis app. Sinds mei 2021 is de app ook beschikbaar onder de naam MijnSpaarneGasthuis app. Dit is duidelijker en maakt de app makkelijker vindbaar. Wij raden patiënten aan de MijnSpaarneGasthuis app te gebruiken.
Vragen over privacy en veiligheid
Wij gaan op een veilige manier om met uw gegevens. We voldoen aan de normen voor het uitwisselen van medische gegevens op internet. Berichten met medische informatie worden niet verstuurd via e-mail, maar blijven binnen de beveiligde omgeving.
Om in te loggen op MijnSpaarneGasthuis gebruikt u uw DigiD. Net zoals u uw DigiD nodig heeft om overheidszaken te regelen. Bijvoorbeeld bij uw gemeente of bij de belastingdienst. Uw DigiD is een soort digitaal paspoort, waarmee u laat zien wie u bent. Net zoals uw paspoort is uw DigiD persoonlijk. Geef uw codes en inloggegevens dus niet aan anderen.
Uw gegevens in MijnSpaarneGasthuis komen uit uw medisch dossier. Voor uw gegevens in MijnSpaarneGasthuis gelden dezelfde regels als voor uw digitale dossier dat we in het ziekenhuis gebruiken. Lees meer over ons privacybeleid.
U kunt uw account laten verwijderen door een bericht te sturen via MijnSpaarneGasthuis. Klik op het Menu en kies onder Overig op Vragen en suggesties. Vermeld in dit bericht dat u niet langer gebruik wilt maken van MijnSpaarneGasthuis en uw account wil laten verwijderen. Als uw account voor MijnSpaarneGasthuis verwijderd is, blijven uw medische gegevens binnen het ziekenhuissysteem behouden. U kunt uw account ook tijdens uw bezoek aan het ziekenhuis laten verwijderen. U kunt dit doen bij de receptie of uw polikliniek. Neem uw legitimatiebewijs mee.
Verouderde internetbrowsers ondersteunen MijnSpaarneGasthuis niet. In dat geval zal uw browser de website niet tonen. De volgende browsers ondersteunen MijnSpaarneGasthuis: Internet Explorer 11, Chrome, Edge, Safari en Firefox.
Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan contact op met de MijnSpaarneGasthuis helpdesk.