Cliëntenraad: de ogen, oren en stem van de cliënt.
U bent patiënt. U komt naar het Spaarne Gasthuis voor zorg. De beste zorg. Zorg maken we beter – bMaak kennis met de Cliëntenraad van Spaarne Gasthuis. Wij zetten ons in voor u als patiënt van ons ziekenhuis en voor uw naasten. Vandaar dat wij spreken over Cliëntenraad. Wij behartigen uw belangen door enerzijds te achterhalen wat onze cliënten willen en verwachten als het om de beste zorg gaat. Anderzijds bewaken wij of in (voorgenomen) besluiten van de Raad van Bestuur het belang van de patiënten optimaal is meegewogen. ij voorkeur samen met u. Bij het Spaarne Gasthuis behartigt de cliëntenraad de belangen van patiënten.

Wat doet de cliëntenraad?
De Cliëntenraad (CR) is op volle sterkte en beoogt een schakel te zijn tussen het Spaarne Gasthuis en de inwoners van haar verzorgingsgebied. De CR is de belangenbehartiger voor patiënten voor de Raad van Bestuur en vanaf 1 januari 2022 ook van de MSCK (Medisch Specialistische Coöperatie Kennemerland).
De CR werkt vanuit een aantal in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz) vastgelegde taken en bevoegdheden. De CR heeft het recht van advies over alle bestuurlijke aangelegenheden waarbij het belang van patiënten een rol speelt. Sinds juli 2020 heeft de CR een versterkte rol gekregen op basis van de eerdergenoemde wet. Deze toevoeging vatten wij samen als ‘Instemmingsrecht’.
De CR doet haar werk door mee te denken, mee te praten en te adviseren vanuit het belang van de patiënt. De leden van de CR zijn actief binnen één of meerdere portefeuilles: Patiëntenzorg, KV&I (Kwaliteit, veiligheid en innovatie) en O&B (Organisatie en bedrijfsvoering). De kwaliteit en continuïteit van zorg, patiëntenparticipatie, optimale zorgservice, mensgerichte zorg en bejegening staan hierbij steeds voorop. De CR beoordeelt processen en bedrijfsvoering op deze onderdelen en gebruikt daarbij haar adviesrecht of instemmingsrecht. Thema’s die daarbij specifieke aandacht vragen zijn o.a. zorg voor de kwetsbare oudere, voeding, de positionering van het ziekenhuis, de digitalisering van de zorg, samenwerking in de keten, verplaatsing van zorg en eventuele verbouwplannen voor het Spaarne Gasthuis. Uitgangspunt daarbij is dat patiëntenparticipatie een vanzelfsprekendheid binnen het ziekenhuis wordt.
Samenwerken
De CR werkt vooral samen. Samen met zorgmanagers, stafafdelingen, zorgprofessionals, andere zorgorganisaties, de Raad van Toezicht, Raad van Bestuur en MSCK. Tevens heeft zij regelmatig contact met de andere medezeggenschapsorganen van het ziekenhuis, de OR en het VSC (Verpleegkundig Staf Convent).
Om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in- en rondom patiëntenzorg bezoekt de CR diverse relevante bijeenkomsten binnen en buiten het ziekenhuis.
De CR vergadert iedere maand, iedere twee maanden met de Raad van Bestuur en op reguliere basis met de MSCK.
Ideeën of vragen?
Heeft u ideeën hoe de patiënt nog meer betrokken kan worden bij het zorgproces of hoe de zorg nog beter op de patiëntbehoefte aan kan sluiten?’ De CR staat altijd open voor een gesprek en suggesties.
Laat het ons weten door contact op te nemen met [email protected]
Ook kunt u de cliëntenraad volgen via LinkedIn: Clientenraad_SG
Folder over de cliëntenraad.
Word lid van het Spaarne Gasthuis patiëntenpanel
Wilt u ook meepraten over de toekomst van het ziekenhuis? Meld u hier aan voor het patiëntenpanel!
Cliëntenraad Spaarne Gasthuis
- Voorzitter
Corrie van Diemen
- Lid cliëntenraad, portefeuillehouder Organisatie & Bedrijfsvoering
Frans Crul
- Lid cliëntenraad, portefeuillehouder KV&I
Frits Voermans
- Lid cliëntenraad
Annemarieke Godschalx-Bosman
- Lid cliëntenraad
Jan Hallegraeff
- Lid cliëntenraad
Paul Ruijgrok
- Lid cliëntenraad, portefeuillehouder patiëntenzorg
Jos Steeman
- Lid Cliëntenraad
Clementine Klijberg
Jeroen Schumacher
- Ambtelijk secretaris
Marjanda van Dam - van der Laan